Vaccination og sundhedseftersyn

Lidt om vacciner

De fleste ved, at en vaccination er en indsprøjtning, som skal sikre mod særlige sygdomme, men mange er tvivl om, hvad det egentlig er.

For at blive syg af en smitsom sygdom, skal dyret smittes med det, der kaldes smitstoffer. Hvis dyret ikke har antistoffer mod smitstofferne, kan smitstofferne forårsage, at dyret bliver sygt. Ved en vaccination indsprøjtes en dræbt eller svækket variant af smitstoffet, som får dyret til at danne antistoffer mod smitstofferne. Disse antistoffer vil sikre, at dyret i en periode vil kunne nedkæmpe eventuelle smitstoffer, det bliver udsat for, og dermed undgå at blive syg af smitten.

Alle hunde og katte bør vaccineres efter individuelt fastlagte vaccinationsprogrammer – de fleste kan følge standardprogrammerne, men afhængig af det enkelte dyr og smitterisikoen kan dyrlægen anbefale ekstra vaccinationer.

Vaccination og Sundhedseftersyn af Hund

Hunde vaccineres som standard mod Hundesyge, Hepatitis (smitsom leverbetændelse), Parvovirus og Parainfluenza (Kennelhoste) og Leptospirose.

Hunde, der skal med til udlandet, skal desuden vaccineres mod Rabies (hundegalskab).

Vaccinationsprogrammer tilrettelægges i dag individuelt efter den enkelte hunds smitterisiko, men som standard anbefales følgende vaccinationsprogram:

Hvalpe vaccineres 2 gange med ca. 3-4 ugers interval. Vaccination kan påbegyndes fra 7-8 ugers alderen. Antistoffer overført med modermælken vil i en vis grad blokere for effekten af vaccinen indtil 12 ugers alderen. Tredje vaccination gives et år efter sidste hvalpevaccination.

Revaccination mod hundesyge, parvovirus og smitsom leverbetændelse bør foretages hvert 3. år, medens vaccination mod kennelhoste og leptospirose skal gentages hvert år for at yde beskyttelse.

Det er vigtigt at være opmærksom på, at visse forsikringsselskaber kræver årlig vaccination, hvis hunden er sygeforsikret. Skal hunden i pension el. gå til træning, kan der også være afvigende krav til vaccinationer.

Alle hunde bør sundhedsefterses årligt. Det er vigtigt at tjekke hundens almene sundhed og trivsel, så du som ejer har de bedste betingelser for at beholde din hund så længe som muligt. Derfor er det også vigtigt at behandle begyndende tandproblemer i tide, opdage begyndende hjerteproblemer, knuder o. lign.

Vaccination og Sundhedseftersyn af Kat

Katte vaccineres som standard mod Kattesyge, Katteinfluenza og Chlamydia infektion.

Katte, der skal med til udlandet, skal desuden vaccineres mod rabies (hundegalskab).

Vaccinationsprogrammer tilrettelægges i dag individuelt ud fra den enkelte kats smitterisiko, men som standard anbefales følgende:

Killinger basisvaccineres 2 gange med 3-4 ugers interval. Vaccination påbegyndes som standard ved 12-ugers alderen, men er moderen uvaccineret, vælges ofte at vaccinere tidligere. 3. vaccine gives 1 år efter sidste killingevaccine.

Revaccination for kattesyge bør herefter foretages hvert 3. år, medens vaccination for influenza og chlamydia gentages hvert år for at yde beskyttelse. Dette gælder både ude- og indekatte.

Alle katte bør ligeledes sundhedsefterses årligt. Det er vigtigt at tjekke kattens almene sundhed og trivsel, så du som ejer har de bedste betingelser for at beholde din kat så længe som muligt. Derfor er det også vigtigt at behandle begyndende tandproblemer i tide, opdage begyndende hjerteproblemer, knuder o. lign.

Konsultation og fodersalg

​CVR: 25237277

Kontakt klinikken

Vagtdyrlæge